IsI dan KuLiT

Apapun di dalam dunia ini, dan kehidupan kita, ianya ibarat isi dan kulit di mana saling memerlukan. Jadilah seperti kulit yang melindungi sang isi yang baik, manis, cantik dan sang isi yang menggembirakan semua orang......

Tuesday, November 22, 2011

Fasa II Praktikum

Sudah bermula kehidupan ku sebagai pelajar semula. Sudah 2 hari berkampung di maktab ni.Sudah 2 esaimen juuga diberikan oleh pensyarah yang berbeza. Bunyinya sedikit, tapi hakikatnya 2 esaimen bagaikan berbulan untuk menyiapkannya seperti buat master pulak.Nasib tak bertahun. Taklimat praktikum juga telah diperdengarkan dan diperlihatkan skop-skop yang perlu diberi perhatian malam tadi oleh Encik Kamaruddin Yahaya.

Seperti biasa rakan-rakan ku akan berbunyi terutama sekali tentang pengurusan kolej, yuran penginapan dan juga jadual kuliah.Pihak pengurusan kolej kurang bersistematik dan tidak bersedia dengan kemasukan guru pelatih kdc.Yuran pula ditetapkan mengikut cuti dan bukan mengikut hari kuliah.Makanya, ramai lah yang merungut pihak pengurusan HEP tidak peka dan menganiaya guru pelatih dengan mengenakan bayaran melebihi daripada yang sepatutnya. Guru pelatih tidak ada gaji, hanya elaun. Bila bersuara, dikenakan tindakan disiplin,tatatertib.Dihalang daripada menduduki peperiksaan. Sungguh tidak adil. Sebagai orang yang profesional, pihak HEP perlu lebih bertimbangrasa, bukan mengugut dan menindas. Gunakan budi bicara dan bukan menunjuk kuasa veto yang ada.

Walaubagaimana pun, aku sendiri secara peribadi,malas dah nak berbalah dengan ketua HEP. Semester lepas aku diugut hanya kerana enggan membayar premium insurans berkelompok sedangkan aku tidak mendapat manfaat yang sepatutnya.Dan secara terus terang aku memang berkira dengan wang ringgit kerana aku memang tidak suka buang duit atau melabur pada sesuatu yang aku tidak nampak pulangannya. Duit aku ialah usaha kerja keras aku dan aku berhak ke atas wang ringgit aku. Aku mengalah hanya kerana aku memikirkan aku hampir di penghujung pembelajaran dan aku tidak mahu ada masalah dengan graduasi aku nanti. Aku perlu memikirkan perjalanan aku yang lebih jauh lagi dan aku perlu merealisasikan matlamat aku dan ada dakwah yang perlu aku bawa dan sebarkan dan bukan hanya duduk di takuk yang sama.

Semoga perjalanan pembelajaran ini berterusan dengan lancar dan dengan berlapang dada untuk menjadikannya lebih ceria dan bermanfaat. Bukan sekadar untuk diriku tapi semua makhluk Allah di bumi ini.

2 comments:

  1. samalah kita...tahun dpn praktikum...dan yuran pom still mahal walopom makanan kantin x sedap...ade kena mengenakah..lantak..janji faham =P

    ReplyDelete