IsI dan KuLiT

Apapun di dalam dunia ini, dan kehidupan kita, ianya ibarat isi dan kulit di mana saling memerlukan. Jadilah seperti kulit yang melindungi sang isi yang baik, manis, cantik dan sang isi yang menggembirakan semua orang......

Tuesday, December 27, 2011

Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS)

Hari ni setelah selesai semua urusan membayar bil, repair kasut untuk praktikum,tindikkan anak sulung buat kali kedua, kemudian aku meneruskan perancangan untuk membawa anak-anak ke Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS) di Shah Alam.

Terlintas di fikiran untuk meng "expose" anak-anak dengan dunia pembacaan walau pun anak-anak aku masih belum pandai membaca, sekadar mengenal warna dan gambar.Tapi, sebagai ibu, sebagai guru, asalkan ada minat terhadap buku atau sebarang bahan bacaan, itu sudah memadai bagi anak-anak yang masih muda.

Aku pun memandu ke perpustakaan yang bersebelahan muzium negeri.Setelah kereta di parkir, aku dan anak-anak berjalan menuju ke perpustakaan. Setibanya di perkarangan perpustakaan aku lihat ada kerja-kerja pembaikan di situ. Aku terlihat seorang "mak guard" di situ lalu ku tanyakanperpustakaan masih bukakah? mak guard tu beritahu perpustakaan dah berpindah di kawasan kelab golf selangor. Dalam hati aku,bila pulak la pindahnya....Nampak sangat aku dah bertahun-tahun tak menjejak perpustakaan negeri ni. Aku boleh jadi tergerak nak pergi kali ni kerana sebelum ni aku terbaca beberapa artikel di internet tentang kecanggihan yang digunakan di perpustakaan negeri sekarang ini.

Setelah mendapat maklumat serba sedikit daripada mak guard tadi,aku memandu pula ke seksyen 13 Shah Alam yang terkenal dengan GIANTnya yang besar(headquarters) di situ. Tapi, tidaklah sampai ke GIANT tu sebab berbeza haluan. Haluan aku ialah ke Kelab Golf Selangor kerana di situlah tersergamnya perpustakaan negeri yang baru yang telah dirasmikan oleh Tuanku Sultan Selangor. Untuk menerangkan keadaan perpustakaan yang baru ini yang bagi aku amat gah dan aku kagum, jom lihat gambar-gambar yang sempat aku abadikan dalam kamera kesayangan aku.




Selesa. Kondusif. Tenang.Mudah carian.



Tarikan kepada pengunjung.LCD dipaparkandariatas siling.



Konsep dalam taman.Sungguh ceria.

Mini teater di mana baka-bakat anak-anak ditonjolkan dan diasah.

Perisian dan alat terkini dengan kecanggihan semasa.





Pandangan dari dalam perpustakaan yang mellihatkan Masjid Negeri Selangor.

Tasik yang tenang di belakang perpustakaan. Di tingkat bawah ini juga disediakan kemudahan gymnasium juga surah untuk bersolat.

No comments:

Post a Comment