IsI dan KuLiT

Apapun di dalam dunia ini, dan kehidupan kita, ianya ibarat isi dan kulit di mana saling memerlukan. Jadilah seperti kulit yang melindungi sang isi yang baik, manis, cantik dan sang isi yang menggembirakan semua orang......

Friday, October 28, 2011

Allah Maha Besar

Aku datang dengan penuh dosa dan noda,
yang melumpuri jasad dan nurani...
Tanpa dirancang, tanpa diduga,
Aku kini berada di rumahMu.

Sebaik aku melangkah ke dalam rumahMu yang Agung,
seluruh jasadku sejuk beku,
putih pucat warna kulitku,
bimbang aku tidak dapat melihat KaabahMu.

Sepandangnya aku akan dia,
lemah longlai seluruh sendi dan urat saraf,
terjelepuk jatuh aku lalu bersujud,
terkunci mulut, terkelu lidah,
akan kehebatanMu Ya zal Jalal wal Ikram,
menangis meratap mengucap istighfar,
kerana ingkar aku atas suruhanMu,
sedang mahabbahMu tidak pernah putus kepadaku.

Memandangmu aku sayu,
sebak hati, berjurai airmata,
tanpa dapat dibendung lagi,
lencun basah hatiku,
mengharap redhoMu,
lebih lagi akan keampunanMu.

Di sini aku sedar diriku,
insan lemah lagi hina dina,
tanpa Rahman dan RahimMu siapalah aku,
tiada beza antara aku dan mereka,
hanyalah iman di dada.

Tidak terangkat kepalaku,
apabila merasai aku ini bukan siapa-siapa,
menyoroti kembali segala khilaf diri,
aku bukan wali,
seperti dirinya Rabiatul Adawiyah yang suci.

Gerun aku mengadapMu,
gentar jiwaku mendengar kalimahMu,
adakah tiba sudah saatku,
meninggalkan dunia yang fana ini?

Labbaikallah humma labbaik,
Labbaik kala syarikala kalabbaik,
Innal hamda wanni'mata,
Lakawal mulk
la syarikalak.

No comments:

Post a Comment