IsI dan KuLiT

Apapun di dalam dunia ini, dan kehidupan kita, ianya ibarat isi dan kulit di mana saling memerlukan. Jadilah seperti kulit yang melindungi sang isi yang baik, manis, cantik dan sang isi yang menggembirakan semua orang......

Friday, October 28, 2011

Menangis bukan sekadar untuk bersedih....

Maka, menangislah sepuas-puasnya agar di masa depan engkau tidak lagi menangis sehingga membawa merana di dalam jiwa.

Seketika, aku duduk di sebuah restoran untuk mengambil makan tengahri. aku memilih untuk duduk di luar restoran. tempat itu agak berangin dan mengadap ke bukit yang menghijau. Cuaca agak terik dan memeritkan kulitku yang agak cerah kemerahan. Sambil menikmati hidangan tengahriku, tiba-tiba angin sejuk meanpar sekilas pipiku yang gebu. Aku tersentak. Ku angkat kepalaku dan terus memandang bukit di hadapanku. sekejap itu juga kenangan menerpa satu persatu di ruangan mataku. Hati ku mula sebak.

Aku hampir menitiskan airmataku namun ku tahan kerana malu dengan orang yang lalu lalang di sekitarku dan orang-orang yang sedang makan di restoran itu. Aku membiarkan sahaja hatiku yang menangis.

Yang benarnya, restoran tempat aku makan itu ialah tempat yang sering aku dan suamiku kunjungi. Kata suamiku makanannya sesuai dengan seleranya dan masakannya sama seperti di rumah. Aku yang merekomenkan tempat itu kepada suamiku. Kini, aku berjauhan dengannya kerana tugas dan tanggungjawab kepada masyarakat dan agama. Aku merelakannya pergi. Mudah-mudahan dengan izin Allah, berkat keikhlasannya beribadah dan berkhidmat kepada manusia lain, aku dan anak-anak merasai tempias pahalanya.

Diam tak diam, aku tidak perasan hampir sebulan lebih aku dan suami berjauhan. namun, kurasakan seperti baru semalam kami berpisah. Tiap saat dan ketika, dia sentiasa di ingatan. aku sentiasa memohon kepada Allah agar hanya cinta dan kasih sayang yang bertakhta di dalam hati ini, dan bukannya rasa benci. Aku tidak layak membnci makhluk yang serupa denganku. Andai kata dia bukan lagi yang terbaik buat ku di dunia dan akhirat, aku hanya memohon Allah menarik balik rasa cinta dan kasih sayang itu. Jangan sekali-kali di dalam hati ini wujud perasaan benci serta jauhkan daripada ruanglingkup kehidupanku. Bukan hanya dengan pasangan hidupku ini, malah dengan sesiapa pun jua. aku tidak layak. Aku jua manusia yang lemah dan hina.

Daripada perasaan ini, aku tahu bahawa menangis bukan hanya ketika kita sedih. Menangis juga bukan waktu ketika kita sedang sakit atau menderita kesusahan. Menangis juga adalah untuk meluahkan kegembiraan dan kerinduan yang terlalu mendalam. Menangis dapat melegakan sedikit perasaan takut, resah, gelisah dan tidak keruan seseorang. Menangis juga mampu mengembalikan kekuatan seseorang.

No comments:

Post a Comment