IsI dan KuLiT

Apapun di dalam dunia ini, dan kehidupan kita, ianya ibarat isi dan kulit di mana saling memerlukan. Jadilah seperti kulit yang melindungi sang isi yang baik, manis, cantik dan sang isi yang menggembirakan semua orang......

Monday, August 2, 2010

Pengajaran dan pelajaran buatku.......

Ahad yg lps betul2 mbuatkan aku menitiskn air mata dgn senario yg blaku dihadapan mataku. Walaupun ianya senario biasa yg blaku di mana2,ttp hari itu mbuatkan hatiku sujud menyembah bumi Allah ini.Semasa aku dtg ke masjid di mana tpt suamiku mengajar kuliah hj/umrah, bkebetulan sewaktu aku sampai bekas imam msjid tsebut jg sampai dgn keadaan yg uzur sekali. Bertongkat tp lemah dan plahan pgerakannya. Semasa solat asar berjemaah setelah selesai kuliah hj/umrah, aku memerhatikan solatnya di sebalik tabir yg jarang. Sekali lagi aku tidak mampu menahan rembesan airmataku krn hanya 2 - 3 orang shj pemuda yg berada dalam saf. Sedangkan yg uzur mampu merangkak ke masjid mengapa yg masih berkudrat tidak mahu mhadirkan diri ke rumah Allah? Adakah mahu tunggu sehingga nikmat kuasa dan daya kita ditarik Allah semula baru mahu menjejakkan diri ke masjid?

Senario kedua di hari yg sama semasa aku memandu dari Klang ke Perak, waktu hampir maghrib aku mndengar nukilan Tn Hj Nik Aziz di radio menyebut bersyukur dan berbahagialah orang2 yg masih mpunyai ibu. Bersedihlah sekiranya ibu menolak utk tinggal bsama kita. Apa lebihnya itik, apa hebatnya ayam berbanding tinggal bersama2 kita sehingga ibu sanggup duduk bjauhan dgn kita? Leteren ibu itu sesungguhnya merupakan rahmat dan pahala bg anak2. Namun, kebanyakan drp kita merungut apabila ibu berleter dan sanggup tinggal berasingan hanya krn leteran itu. Mendengarkan itu hatiku hiba dan pecah lagi empangan kelopak mataku dihamburi tangisan. Bersyukur nya aku krn masih mpunyai ibu. Biarlah ibu dipanjangkan usianya dgn jariah yg berterusan. Semoga Allah merahmati ibu dan berikanlah kesihatan yg baik utknya. Aminnnnn................I love u very much mother....

No comments:

Post a Comment