IsI dan KuLiT

Apapun di dalam dunia ini, dan kehidupan kita, ianya ibarat isi dan kulit di mana saling memerlukan. Jadilah seperti kulit yang melindungi sang isi yang baik, manis, cantik dan sang isi yang menggembirakan semua orang......

Sunday, August 22, 2010

Pergi dengar kuliah Subuh

Tiba -tiba jer pagi tadi aku rajin la pulak nak ke masjid solat berjemaah dan hajat sebenarnya nak dengar kuliah subuh. Sajalah sebab dah kebetulan sang kekasih hati sendiri yang beri kuliah tu, maka amik peluang la nak dengar.

Lepas sahur makan lebih kurang, mandi, terus siap-siap nak pi masjid. Masa keluar daripada rumah tu, gelap jer, sejuk dingin. Tiba-tiba terlintas kenangan lalu yang teramat indah. Sebab masa tu pon aku pakai baju yang memang menjadi kegemaran aku, jubah tu beli masa kat Mekah time wat haji dulu. Masa tu terbayang aku dok kat Madinah. Subuh-subuh hari aku dah kene kejut ngan mak sebab kene mandi awal. Nak pi awal ke masjid. Sejuk nye masya Allah....sebab masa pi wat haji dulu time sejuk. Mandi ler air panas tp pas kuar bilik air terlebih-lebih lak sejuknya. baju dah la serba putih..aku rasa dah rupe beruang kutub lak. Nak nak pulak aku ni chubby (segan nak kata gumuk...tp aku tk gumuk pon...berisi!!) Masa turun drp hotel nak ke masjid nabi, cuaca memang sejuk. ade ke tidak...bangun kul 4 pagi dah mandi...embun masih segar lagi...tp sana bukan embun tp mmg cuaca dia sejuk...sana aku tk penah nmpk awan pun..langit lapang jer membiru...Subhanallah...memang cantik.

Dah pastu sampai kat Masjid Nabi...aku suka duduk kat luar...sebab dok kat dalam panas sebab pepagi deme tk on aircond...pastu bumbung pon tk bukak....so bila dok kat luar...huhuhuh..punggung ku bagai duduk atas air deee....sojuk tak tahu nak kata...puas la bergerak kejap bersila kejap bersimpuh...sat sat kang peluk lutut pulak....sejuk la katakan.... Punggung tu di alas dengan sejadah pon masih aku rasa sejuk.

Maka, balik pulak citer asal tadi. Sepanjang jalan nak ke Bukit Naga tu, jalan masih sunyi, cuma ada beberapa biji kenderaan je. Lampu jalan yang kekuningan...memang terasa sangat saat-saat di Madinah. Sebab Madinah ni mmg tenang jer tempatnya...orangnya pon cantik-cantik, manis, putih,suka senyum dan peramah. Berbeza dan amat kontra dengan Mekah. Madinah bandarnya lebih terancang berbanding Mekah. Di Mekah, untuk aku sampai ke Masjidilharam, kiri kanan aku adalah kedai-kedai.

Sesampai je di Masjid Bukit Naga tu, orang baru jer lepas azan, maka sempatla aku berjemaah. Memang best sebab dah lama tk berpeluang sebegitu. Masjid pon sejuk jer. Imam yang baca pon suara sedap. Ok la tu kan.

Dah habis solat, maka tibalah giliran kekasih aku tu pulak. Tajuknya kuliah subuh mestilah yang berkaitan dengan puasa sebab kita kan masih berpuasa, baru 13 hari. Tajuknya "apakah makna puasa"? Kalau dilihat pada tajuk tu macam biasa je kan, semua pon tahu makna puasa. Hehehehe....Sebenarnya apakah makna HAKIKAT berpuasa itu? Kita sebenarnya berpuasa kerana apa? Untuk siapa? Puasa itu kan kulitnya tetapi apakah isi puasa itu???

Gedebak gedebuk dekat sejam jugaklah kekasih aku tuh menguliahkan jemaah-jemaah masjid termasuk aku. Kuliah pon habih. tak banyak sikit ada juga refreshment ilmu untuk aku. tapi, yang nak diceritakan di sini bukan pasal kuliah tu, tp sebab teringat sejuk tadi waktu di Madinah dan Mekah. Hatiku terlalu rindu untuk ke sana lagi. alangkah bahagianya jika aku dapat ke sana lagi.

"Wahai Allah, permudahkan lah laluan untuk ku untuk menjejak kakiku ke rumah Mu lagi....Betapa ni'matnya memperhambakan diri di rumahMu....Betapa damai dan tenang ketika bersamaMu wahai Allah....Tiada rindu yang lebih ulung dan unggul selain rindu kepadaMu wahai Allah.....Sesungguhnya aku merasa teramat tenteram jauh dari gundah gulana dan resah gelisah ketika aku berada dalam dakapanMu wahai Rabbi....Jemputlah aku untuk kesekian kalinya ke tempat Mu wahai Allah...."

2 comments:

  1. owh...msti best kan msim sejuk~
    mse sye pg umrah, msim panas...kat mekah 40 darjah celcius, kat madinah lg pnas...tp alhmdlh, xrse sgt pun pnasnye...

    ReplyDelete
  2. memang best sgt aini...walaupun sejuk tp sejuknya bukan lah tahap membunuh...hehehe...selesa untuk beribadah.....

    ReplyDelete