IsI dan KuLiT

Apapun di dalam dunia ini, dan kehidupan kita, ianya ibarat isi dan kulit di mana saling memerlukan. Jadilah seperti kulit yang melindungi sang isi yang baik, manis, cantik dan sang isi yang menggembirakan semua orang......

Monday, August 23, 2010

Penulis yang menulis menulisi tulisan yang ditulis

Huh...assalamualaikum kepada pembaca blog aku ni. Penat pulak rasa hari ni. Tak tau le ngape. pagi tadi punyalah bersemangat nak masuk ngajo. Tup-tup....pappp!!!! Letrik tkde. Aduhaiiiii....Nasib ler kelas aku satu jer hari ni dua masa. Kelas dak pompuan jer. Ok la jugak...sebelah bilik guru jer. Kene nyer 3 pat kelas...mau semput aku turun ke bawah naik ke atas.
Masuk-masuk kelas jer budak-budak ok lagi sebab masih pagi. Cuaca pon tk lah panas sangat. Dah beri new word kat diorang, suruh diorg buat karangan novel. Gunakan new word yang aku berikan tadi untuk mem"variasi"kan ayat dalam cerita. Baru ler sedap dibaca. Ni balik-balik perkataan yang sama jer....dari kecik sampai ke besar sampai nak masuk liang lahad pon balik-balik "eat", "run", "play".....tk happening langsung sedangkan banyak lagi perkataan yang lain tp masih memberi maksud yang sama. Tahun ni ada la pembaharuan yang dibuat sebab budak-budak tahun ni lain sikit cara diorg belajar dan level of understanding pon lain.
Tengah-tengah nulis lebih kurang dah sejam suku gitu, dah ade dah yang tersungkur atas meja. Makkk aiiii...sodap bonar tengok deme tidur. Aku pon ngantuk jugak sebab panas tapi aku terpaksalah bawak2 berjalan keliling kelas tu supaya tk tidur. Haru pulak kang cikgu tdo dlm kelas. kene macam deme lagi ler kul 4pagi dah kene bangun sahur. Beratur ramai-ramai. Kalau aku, tgh beratur pon leh tertidur sebab ngantuk sangat2.

Tidur tu tidur lah tp bg aku yang penting tugasan yang aku beri mesti siap on time. kalau tak.....siap la. Aku tambah lagi kerje tu. Aku ni dah tak garang....tp aku gunakan perang psikologi sehingga diorg surrender nak bertanggguh kerja. nak keje banyak atau sikit tp lekat kat dalam kepala otak tu??? PILIH!!!! Sememangnya deme akan memilih kerja yang sedikit. Hahahaha...tu ler...lawan cikgu lagi. tak guna membebel dengan deme ni. Deme dah lali. Kat umah kene bebel, kat asrama kene bebel...jd aku tk nk buat benda yg sama sebab aku ni mmg jenis pesen tk suka wat sama ngan org lain. Dulu kalau aku buat benda pelik2 ni, seme ngata aku sebab iyelah bende tu bukan kelaziman. Tapi bila dah aku buat ramai lak yg nk ikut buat sama. Hah!!!! Baru tau. Kutuk2 aku last2 deme pon buat jugak. Speaks louder than action!!! Citt!!! POddaahhh!!!

Tepat 9.50am, loceng pon bunyi, aku kemas barang and keluar. Yiiippppyyyy!!!! Abes kelas dahhh. Aku pon duduk tempat aku bukak laptop....maka aku pon start la menulis blog nih. Semakin lama aku menulis blog ni semakin seronok aku rasa. Semakin bersemangat untuk ber blog. Dulu, mungkin aku takde bahan nak diceritakan. Dan rasanya macam tkde bende nak cerita. Tapi, sekarang dh lain. Mungkin bertambahnya umur aku, bertambahnya pergaulan membuatkan aku lebih juga dalam memuntahkan isi kandungan ber blog. Mungkin blog ni biasa jer bg sesetengah org, tp bg aku sebagai beginner aku dh rasa bangga sebab ini lah hasil tulisan aku yang pertama. patutlah suami aku tu suka menulis.

Sebenarnya, menulis pon boleh dikira sebagai dakwah. Dakwah ni ada mcm2 cara tk semestinya berceramah ke sana ke mari. Orang membaca tulisan kita dan mengamalkannya pon dah dikira sama mcm berdakwah cuma method yg berbeza. Apabila orang teransang dengan apa yang kita sampaikan, berubah daripada buruk kepada baik, kita menjadi sangat bahagia. Contohnya macam mak kita masak la....dah la penat balik keje, sampai umah nk kene masak lak. Bila anak-anak dan suami mkn dengan berselera, hilang penat dia memasak td dan terasa bahagia di hati dia sebab susah penat dia td dibalas dgn penghargaan tak langsung. Takde sapa yg kata sedap tp bila pinggan licin lico tu tandanya sedap la tuh. Boleh jadi jugak sebab kebulur tp tk kesahlah tu. Cam tu jugak menulis nih. Bila kita menyampaikan sesuatu yg baik, org buat dan ikut, seronok rasanya. Dulu aku pk apalah yg best sgt menulis nih. tapi sekarang baru ku tahu bagaimana rasanya. Memang berbaloi!!! Tak kisah la orang nak baca ke idak, orang nak ikut ke idak, orang nak ngate atau memuji, yg penting menulis tetap menulis.
Nak menulis kita pon kene rajin membaca. kalau tak nk tulis mende dah tkde knowledge. Selain drp tu pengalaman bercampur gaul dengan pelbagai jenis org. Learn about human behaviour mmg best sgt. Setidak2nya, bila kita belajar ttg org lain, belajar ttg budaya lain, agama lain, akan menambah pengetahuan kita, belajar mengubah keburukan dan kekurangan serta kelemahan diri sendiri menjadi lebih baik, lebih kuat dan lebih positif. Apabila minda dah tercana dengan benda2 baik, kita akan lebih baik meneruskan kehidupan dengan tenang dan gembira. Jauh drp stress. Sebab kita dh paham konsep hidup. Taklah kita menyalahkan sesapa, atau merungut ttg sesuatu yg tak masuk dek akal. Bila kita dah rasa isi, kulit tidak menjadi hal lagi....Hehehehe.....Kepada penulis2 yang ada di luar sana, teruskan lah menulis. Tidak kira lah yg ditulis tu pendek, panjang, komentar atau ilmiah, teruskan sahaja kerana di muka bumi ni Allah mmg dh jadikan manusia itu berbeza-beza pendapat dan fahaman supaya kita saling berfikir dan bertukar2 pendapat untuk menyempurnakan hidup menuju akhirat, kehidupan yang kekal abadi.........................

No comments:

Post a Comment