IsI dan KuLiT

Apapun di dalam dunia ini, dan kehidupan kita, ianya ibarat isi dan kulit di mana saling memerlukan. Jadilah seperti kulit yang melindungi sang isi yang baik, manis, cantik dan sang isi yang menggembirakan semua orang......

Thursday, July 29, 2010

Boleh ker....???

Tiba-tiba je pagi tadi selepas solat subuh, aku terfikir kenapa kulit yang nipis pon dikira dianggap sebagai pelindung? Dah la nipis macam mana nak jadi protector? Tapi...mesti ade sebab kenapa Allah jadikan kulit nipis pon sebagai pelindung. Nak lindung isi. tapi camner ek? Mari kita sama-sama pk.

Then, aku pk punyer pk, aku buat perbandingan, kulit nipis tapi isi dia keras dan boleh buat ubat...tapi yang isi lembik mesti kulit dia keras atau liat. Contohnya isi durian dan telur penyu. Durian sedap tapi klo makan terlebih-lebih boleh mudarat, contohnya kencing manis, panas badan, perut kembung dan mcm2 lg le. Tapi cuba tgk benda yg kulitnya nipis mcm bawang putih atau bawang merah. Isinya kan ke keras, tp biasanya org buat ubat,kan? Bawang putih merupakan mknan yg tinggi anti-oksidan dan mampu mnjadi penawar kanser. Kanser apa mana aku tau. Bawang putih pulak, biasanya bidan gunakan sebagai minyak urut campur dengan minyak kelapa. Ada juga yang aku dengar dan aku baca bawang putih pon boleh digunakan bersama minyak kelapa td nk buat minyak urut. Mujarab sbb boleh buang angin. Bawang putih juga boleh mjadi ubat utk mengelak pendarahan berlebihan kerana getah bawang putih tuh. Aku pernah berdarah hidung, nak cari daun sireh payah la plak. Last2, aku gunakan bawang putih tuh sumbat jer hidung aku. Alhamdulilah, kering darah tuh...eh klo kering mati ler aku...darah tu beku. tapi bukan semua la. cuma darah yg mengalir kat idung jer. ade sambungannye lg nih...sabo yer.......

No comments:

Post a Comment